söndag 2 november 2008

Gammalt blogg - knepiga mat- & dryck-kombinationer

Har varit, och kan nog vara det än, lite farlig på att småäta. Det finns ju så otroligt mycket som är gott! =) Speciellt när jag var mindre levde jag med en, i det närmaste, konstant hunger vilket gjorde att jag ofta tittade i kylskåpet, som tycktes kalla på mig för jämnan, för att se om det fanns något gott (vilket det ofta gjorde och fortfarande gör när man är hemma i L-by). Ett annat faktum är att jag gillade ketchup väldigt mycket vilket jag använde så ofta det passade och då i ganska riklig mängd, nu har konsumerandet sjunkit något.
Den här gången som jag har i åtanke så hade jag hittat en påse bullar som jag tänkte att jag skulle ge mig på. Problemet var dock att de var lite torra så av gammal vana tittade jag in i kylskåpet för att se om det kanske fanns nåt gott att skölja ner dom med. Minns inte exakt vad som fanns men hittade säkerligen i vanlig ordning en hel del gott att dricka såsom ngn sorts läsk, ngn typ av juice, en god saft och förstås också mjölk. Det sistnämnda kändes som det självklara valet och mjölklitern togs fram, men blicken flackade fortfarande runt i det, som vanligt, av mat fulla kylskåpet och letade efter det där "lilla extra". Medan jag alltså höll på att ta fram mjölken hände det, min sökande blick fastnade på en röd behållare med grön kork på vilken texten FELIX stod skrivet med vita versaler, eller ja... i vilket fall var det en flaska ketchup men eftersom det allt som oftast varit felix som gällt, med få undantag, så tar jag för givet att det var en sån flaska. ; ) Hur som helst slog tanken mig...
"Ketchup på bullar kanske vore nåt? Två goda saker tillsammans borde ju bli... GOTT!"
Sagt och gjort, både mjölklitern och ketchupen togs fram, och bullpåsen öppnades. Mjölk blev upphällt i ett glas och på bullarna spritsades ketchupen ut som om de var "pasta-klumpar". Första tuggan togs och hur knepigt det än kan låta så fann jag den underliga, och dittills aldrig omtalade, kombinationen inte alls oäven. Det var faktiskt, precis enligt de tankar som slgit mig, gott! Nu var det länge sen men det har hänt ett antal gånger att jag faktiskt upprepat proceduren och det skulle inte förvåna mig om så blir fallet även ngn gång i framtiden. ; )

En annan kombination, denna gången av dryck, som kan tyckas va lite knasig, men som faktiskt överraskade de som smakade den, tillkom på det senaste sportlovslägret i Kittelfjäll. Det var dags att skölja ner maten då min velighet gjorde sig påmind och jag kunde inte bestämma mig för om det skulle bli kaffe eller the. Kaffe är ju gott och jag var lite sugen, men the är ju också gott och det fanns ju dessutom flera smaker att välja mellan, kaffe var ju "bara" kaffe. Ja, hur jag tänkte gå nog aldrig att få ngt klokt ur men jag gjorde en kompromiss. Jag valde the-sorten "Indian Spice", hällde upp varmt vatten till hälften i den kopp jag hade tagit fram och lät påsen dra i vattnet medan jag letade åt en sockerbit och lite mjölk. Tog upp the-påsen och vred ur den med hjälp av skeden så att det verkligen skulle ge smak. Nu tog jag kaffekannan och hällde upp kaffe i samma kopp som jag hade the i men lämnade plats för en mjölkskvätt som sedan for i tillsammans med den sockerbit jag tagit för mig. En halv kopp the alltså, lite mindre än en halv kopp kaffe, en mjölkskvätt och en sockerbit, nu var det bara att röra om så sockret skulle lösas upp och ge lite sötma åt den brygd ja "kokat ihop". Vet inte riktigt vad jag förväntade mig men ja gjorde det mest som en rolig grej och förväntade mig nog inte att det skulle vara vidare gott. Kanske var det de låga förväntningarna som gjorde det, eller så är det bara så att det ligger mycket i min tanke inför "bullar & ketchup" om att gott+gott borde bli GOTT! =) Hur som helst blev jag överraskad av dryckens karaktär och jag upplevde den faktsikt som, ja God! Under fortsättningen av lägret (experimentet ägde rum ganska tidigt) var det denna "Brygd ala Steffo" som gällde och jag testade faktiskt med lite olika the-sorter för att kolla vilken som var bäst. Den godaste kombinationen var, och är fortfarande, just med the'et Indian Spice som var det första the jag använde mig av. Black Currant kommer nog på andra plats.. ; ) Som sagt så blev nästan alla som smakade faktiskt överraskade när det inte alls var så dåligt som de hade trott. En av lägerdeltagarna tyckte rent att det var gott även om inte i samma utsträckning som mig själv. Johan den inbitne the-drickaren och kaffe-ogillaren vägrade dock att smaka, fegt! =)
Kanske borde ta experimentet en nivå till och prova olika kaffe-smaker? Haha!

"Ketchup-Bullar" och "The-Kaffe" aka. B.A.S. (Brygd ala Steffo)... vågar du testa? ; )

Inga kommentarer: