onsdag 5 november 2008

Obama segrar!

Började skriva de här inlägget imorse men ja hann inte få klart de innan ja va tvungen å gå till skolan. De tjorvade lite med att få till CNN's videoklipp av Baracks segertal.

Barack Obama vann hur som helst presidentvalet i USA och blir därmed historisk som landets förste afro-amerikanske president när han tillträder platsen i början av nästa år. Just nu är han "bara" president-elect som det heter. Obama vann presidentvalet med god marginal, senaste siffrorna från cnn är att han fått 53% och McCain 46%. Det verkar även stå klart att demokraterna tar hem majoritet i både senaten och representanthuset och därmed kommer dom att utgöra en rätt så övervägande del av USA's 111:e kongress. Betyder detta kanske att Obama, demokrat som han är, lättare får sin vilja fram? Är dock kanske inte så enkelt.

Hoppas hur som helst verkligen att det ska gå bra för honom!

Obamas segertal, som ja va inne på i början, va riktigt grymt. Tänkte lägga upp CNN:s version som var lite kortare men då de inte funkar som ja vill tar jag det från aftonbladet.

//Filmen har tagits bort från källan och går därför inte att länka till eller bädda in\\


McCain håller även han ett bra tal och visar sig stor i nederlagets stund. Visar prov på genuin sportsmannaanda. :P
Tar även hans tal från ab.

//Filmen har tagits bort från källan och går därför inte att länka till eller bädda in\\

Gud Välsigne dem båda!

Vad som nu ska hända i framtiden blir spännande och intressant att se. Vad händer med finanskrisen? - ngt som Bushadministratione har ett tag till på sig att ordna upp iofs. Vad händer med kriget i Irak? Vad får regeringsskiftet för konsekvenser för Sverige och "den vanliga svensson"? Är väl ingen politik-kille. Men jag kan ändå tycka det är intressant då jag engagerar mig lite. :P

Fokus ligger dock på annat... =)

1 kommentar:

märta sa...

"Va bion nästa freda eller hur va de?
för övrigt... de där ärret du inte visste vart de kom ifrån. De kan inte va så att du gav ett svar till det mysteriet själv i utmaningen då du berättade om att du föll i trappan och slog ut nå tänder?"

Bion var nästa fredag!
det jobbiga var att jag hela min uppväxt sa till folk att det var därför men sen när mamma hörde mig berätta det en gång när jag var typ 15 så sa mamma "Nej, det vsr inte alls därför. När du ramlade i trappen slog du bara i underkäken." Så när jag frågade vart mitt ärr kom ifrån sa hon "Det vet jag faktiskt inte. Ni var så många."

Så det är fortfarande ett mysterium. :P