söndag 2 november 2008

Gammalt blogg - Settlers

Va äre för dag idag?
Onsdag..
Å va ä onsdag för dag?
Settlers-dag!

Jepp, så är det. Och så har det varit i princip ända sedan jag och Jonas flyttade in i lägenheten. Vi har inte spelat exakt varje onsdag men som regel så försöker vi att denna veckokväll samlas ett gäng vid 8 - halv 9 här hemma hos mig och Jonas för att spela en eller flera omgångar av detta... hmm... "känsloframkallande" spel! =)
Klaus Teuber visste vad han gjorde när han tog fram spelet. Pga dess uppbyggnad blir spelplanen olika för varje gång och i och med de expansioner som finns (och som vi naturligtvis använder oss av) finns det många olika strategier man kan använda sig av för att försöka samla ihop poäng och slutligen stå som segrare.

Vi som brukar försöka va med så ofta som möjligt för att spela är Jag, Johan Pettersson, Daniel Tanderyd och Samuel Lindberg - sen har vi ibland en del gästspelare.
Jonas va me ganska mycke i början men har, till ikväll, haft ett långt uppehåll. Benämnde tidigare spelet som "känsloframkallande" och det är det verkligen - fråga honom! =)
Det kan ofta vara fördelaktigt för sig själv om man försöker förstöra för de andra som spelar och förståeligt nog kan detta va ganska jobbigt i vissa lägen, särskilt kanske när det är en spännande tätstrid där vem som helst snart kan komma att avgöra och tröttheten dessutom börjar smyga sig på vid 2-3 tiden på natten.
Haha! Men det är ett otroligt skönt gäng jag har förmånen att spela tillsammans med och känslorna som hör till spelet tas inte med och ältas efter omgångens slut. Förutom enstaka tillhörande små gliringar vid vissa tillfällen förstås, det har ju uppkommit en del smeknamn sedan vi körde igång. =)

Ikväll var det en något ovanlig konstellation som samlades för att ta en liten dust. Jonas va, som jag tidigare skrivit, tillbaka från ett långt uppehåll, och den bortsprungna sonen David Tanderyd var hemma för första gången på länge, efter en tids jobb i åre, och kunde vara med och tampas. Jag, Jonas, Norpan och David va alltså de som skulle göra upp om segern. Vi började ca 9 och även om det blev en ganska snabb omgång så var det tajt uppe i toppen mellan mig, jonas och david. Den avslutande rundan kände vi nog alla tre att vi hade segern inom räckhåll... bara ingen skulle avgöra innan tärningarna kom till en själv! Daniel blev lite akterseglad (men absolut inte uträknad - jag håller alltid ett speciellt öga på honom, det finns anledning till varför han har fått sitt/sina smeknamn! =) ) Vid 11 var det dock slutligen jag som kunde lägga upp de nödvändiga korten för att få upp de två sista hus jag hade vilka resulterade i de behövda 15 poängen för en vinst.
Ikväll var tärningsslagen till min fördel.


Har du inte provat på spelet så kan jag rekommendera det varmt, otroligt underhållande! =)
Settlers of Catan är dess fullständiga namn och kan, med expansion, spelas av eg 2-6 spelare. Men jag ser helst att man är minst 3st som spelar, annars blir expansionsmöjligeheterna alldeles för stora och kamp-momentet för litet.

Inga kommentarer: