lördag 8 november 2008

Skönt å vinna! :P

Ja vann över en dator imorse. =)

Tog på mig att försöka göra ngt åt en bärbar dator som Rebecka, en kompis här i Uppsala, hade lite problem med. Tog hem den i torsdags å tänkte under kvällen formatera hårddisken och ominstallera windows. En rätt enkel procedur som inte skulle ta så lång tid.
Men så enkelt skulle ja inte få de tydligen.

Problemet började när windows va installerat å ja skulle få internet å funka. Ville få igång det trådlösa nätverket så jag drog ner de nyaste drivrutinerna till hennes externa nätverkskort på min usb-disk och installerade på hennes dator. Funka inte...
Drog ner servicepack 3 till xp på min usb, förde över till hennes, och körde en manuell uppdatering av windows i hopp att detta skulle bli lösningen på ngt sätt. Icke!
hmm... "ja men då kör vi kabel" tänkte jag. ICKE!

Datorn kände inte ens av att ja stoppade in nätverkskabeln. Fick försöka leta åt de rätta drivrutinerna även till ethernet-kortet då jag upptäckte att dessa inte fanns. Tog ett tag att läsa sig till vad de skulle va för drivrutiner och innan jag hittade de rätta - fick prova mig fram lite - men tillslut så fick ja de å funka. Vid det här laget hade jag provinstallerat så mycke så de blev ännu en formatering och ominstallation av windows för att va på den säkra sidan om att de inte skulle finnas en massa skräp på datorn. Manuell uppdatering av windows och installation av diverse säkerhetsprogram ägde rum en bit in på natten till idag och imorse gjorde jag de sista installationerna och inställningarna.
Jag vann alltså tillslut! :P höll nästan på å bli lite missmodig där ett tag.

Ska va ärli å säga att jag dock inte fick det trådlösa nätverket å funka. Men jag läste en massa trådar om liknande problem på internet och kom till slut fram till att det nog troligast är ett hårdvarufel i form av en antenn som inte funkar som den ska.
Jag har iaf accepterat den lösningen så att jag kan komma till ro och släppa problemet. ;)

Trots detta tyck ja hur som helst de är en seger. Man kan iaf säga att ja vann me 2-1 efter sudden. ;P

Lärdomar:
¤ Ge aldrig upp! ;) [de gör jag nog iofs alldeles för sällan egentligen... ;P ]
¤ Va inte trött då man ska jobba med datorer. De kan va nog tjorvigt ändå! :P
¤ Grymt bra å ha en fungerande dator i närheten när man ska joxa på med en annan dator och stöter på diverse problem. :D

1 kommentar:

märta sa...

Du är så bra på fix! En applåd!